2020-01-27

23 stycznia 2020 roku odbył się w Warszawie VI Kongres Różnorodności

Temat przewodni „Fixing tomorrow with diversity — czyli jak różnorodność wpływa na budowanie kapitału społecznego” oraz doborowe grono prelegentów i panelistów zapewniło tegorocznemu wydarzeniu rekordową frekwencję. Inicjatywa — której organizatorami są firmy Henkel Polska i Better — gościła we wnętrzach Międzynarodowego Centrum Kultury, Nowy Teatr.

Wśród prelegentów tegorocznego Kongresu znaleźli się między innymi: B. Bix Alliu - zastępca szefa misji Ambasady Stanów Zjednoczonych w Warszawie, Jan Jakub Wygnański — prezes Pracowni Badań i Innowacji Społecznych „Stocznia”, Katie Hill — przedstawicielka B Corp Governance Council, Piotr Kowalczuk — zastępca Prezydenta Miasta Gdańsk oraz Aleksandra Przegalińska — adiunkt w Katedrze Management in Digital and Networked Societies, w Akademii Leona Koźmińskiego.

W programie Kongresu znalazło się także miejsce na dwa panele dyskusyjne.

W panelu, zatytułowanym „2+2=100, o mocy kapitału społecznego w biznesie i nie tylko”, wzięli udział wspomniany już Jan Jakub Wygnański, Perry Zizzi, założyciel Diversity Chamber of Commerce w Rumunii oraz Paulina Gasińska, dyrektor zarządzająca ds. regulacyjnych, prawnych i relacji z klientami, rzeczniczka etyki w mBank. Rozmowę poprowadziła Anna Kalczyńska, dziennikarka TVN. Uczestnicy podkreślali istotę międzysektorowego współdziałania, które buduje wzajemne zaufanie a stąd kapitał społeczny. Silnie wybrzmiało także znaczenie empatii, rozumianej jako „umiejętność wzięcia siebie w nawias i słuchania” innych.

W kolejnym panelu, zatytułowanym „Sojusznik czy wróg”, z udziałem Aleksandry Przegalińskiej, Anieli Hejnowskiej, członka zarządu Microsoft Polska, Konrada Maja, kierownika Centrum Innowacji Społecznych i Technologicznych HumanTech i Van Anh Dam, dyrektorki zarządzającej w Centralnym Domu Technologii jasno wybrzmiało, że nowe technologie mogą z powodzeniem służyć budowaniu kapitału społecznego, ale musimy się nauczyć, jak z nich mądrze korzystać. Rozmowę poprowadził Paweł Oksanowicz, dziennikarz Muzo FM.

W programie VI Kongresu Różnorodności znalazło się także miejsce na bardzo lubiany przez publiczność przegląd „Praktycy Różnorodności”, prezentujący najlepsze praktyki z zakresu zarządzania różnorodnością i działań inkluzyjnych w polskich firmach i organizacjach. Podczas tegorocznej edycji zostały zaprezentowane następujące praktyki: Fundacja Człowiek w Potrzebie, Inicjatywa SPOT, Fundacja Samodzielność od Kuchni, Centrum Aktywności Międzypokoleniowej Nowolipie, Fundacja Kosmos dla Dziewczynek oraz Rebelki — inicjatywa firmy Henkel Polska we współpracy ze społecznym start-upem Zwolnieni z Teorii. Wszystkie prezentowane praktyki potwierdziły, że odważne otwarcie się na różnorodność skutecznie buduje społeczne zaufanie i społeczny kapitał.  

Wydarzenie odbyło się pod patronatem merytorycznym Karty Różnorodności, koordynowanej przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Patronami medialnymi wydarzenia byli Personel i Zarządzanie, employerbranding.pl; proto.pl; ngo.pl; nienieodpowiedzialni.pl.